contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Januari 2019  /  Personal state of Welbeing (2) Inspiration                                                    
                                                                                                                
                                                                                    
Lieve Yogi’s , sporters en andere geïnteresseerden

Allereerst wens ik jullie een gelukkig 2019 en dat we het komend jaar,  en de rest van ons verdere leven, ons gezicht ten alle tijde zoveel mogelijk blijven ontspannen! smile

Deze maand wil ik graag het woord Inspiration toelichten.

Het is ontstaan uit het Latijnse woord Inspiritus; het betekent ademen ( breath) en het woord spirit zit er ook in. Dus tezamen zegt het: to breath in and be filled with the ( holy) spirit, wat betekent/ zoveel wil zeggen als dat je leeft.
Water is een emotie en/of  spirit ; denk bijv aan oa The Holy Grail etc, ook wanneer je huilt onstaat er water, en huilen is een emotie.

Uiteraard kun je ook geinspireerd raken door ondermeer muziek of een mooi boek of schilderij waardoor er nieuwe energie / excitement ontstaat, dat is de andere meer gangbare betekenis van het woord inspiratie.

Een inademing is een inspiration en een uitademing is een expiration.
Wanneer iemand overleden is en zijn/haar laatste adem heeft uitgeblazen, wordt er ook gezegd : he/she expired.

Mensen die depressief zijn hebben hun inspiration verloren, ze moeten dus letterlijk weer gaan inhalen/ inspire/ gaan ademen!

We begraven emoties in ons lichaam , we ‘bevriezen’ ze als het ware. Dat gebeurt met name in het gebied van de borstkas , daar zitten onze emoties, denk aan bijv; verdriet , liefde ,pijn, vergeving,  anxiety ( heeft te maken met het verleden) , in de buik zit angst en boosheid, wat het hele lichaam in een soort continue ‘kramp’ kan overnemen.

Wanneer we goed gaan ademen ( ga ik weer..) kunnen we permanent oude emoties los laten, en er ook tegelijktijdig preventief voor zorgen dat ze niet meer terug komen, het is een verzoening met het verleden!

Want wanneer we de borstkas zijwaarts bewegen ( ipv vertikaal te ademen) , dus de ribbenkast zet uit bij een inademing en ‘slinkt’ weer bij een uitademing, dwz wanneer we de borstkas adequaat bewegen ontdooien we emoties. ( over water gesproken, zoals ik al zei; water is een emotie).

Wanneer we emoties ontdooien openen we ons hart, en wanneer we ons hart openen kunnen we pas met onszelf reflecteren,  en weten we ook wat we nodig hebben.

De asana’s ( yoga oefeningen/ houdingen) worden ondersteund en geleid door de adem , dus hoe beter we kunnen ademen, hoe beter / dieper we in elke willekeurige houding kunnen komen tijdens de uitademing ( remember; we maken ruimte in ons lichaam en dus ook in ons hoofd/ hart en dat doen we met de adem) en hoe meer spanningen we dus ook kunnen loslaten tijdens de uitademing , hoe meer er weer ruimte ontstaat voor nieuwe zaken en hoe beter we dus kunnen voelen wat we nu echt nodig hebben!

Verder zorgt goed ademen voor onder andere;  beter slapen , minder stress, een lagere bloeddruk en cholesterolgehalte, het verlaagt de hartslag,  meer vitaliteit, levenskracht, happiness, concentratie, een kalmer en ‘zekerder’ gevoel over jezelf, meer zelfbewustzijn en de mental health/ geestelijke gezondheid zal enorm verbeteren. smile

We zijn in een nieuw jaar aangekomen, nieuwe rondes,  nieuwe kansen, nieuwe keuzes en nieuwe mogelijkheden.
Ademtraining zal nog veelvuldiger en uitgebreider ( allerlei verschillende soorten ademtraining)  tijdens alle lessen aan bod komen,  en zal ons ook helpen to relax our face for the rest of our lives. smile


Namaste Wilma

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

December 2018 / Personal state of Well-being ( 1 )


Lieve Yogi’s

Wat heb je nodig om in een staat van personal well-being te komen?
Wat heb je nodig ?
Dat is een interessante vraag waar ik vaak niet direct een antwoord op krijg wanneer ik deze vraag stel.

En dat is volkomen begrijpelijk, want A: het begrip ‘Wellbeing’ is uiteraard voor iedereen anders; de ene persoon wil bijv meer rust en plezier kunnen ervaren, of zich gelukkig voelen en kunnen genieten ( en hoe doe je dat dan?) , de ander wil meer bewustwording , eigenwaarde, zelfkennis van zichzelf in kaart kunnen krijgen, weer een ander wil afvallen om daardoor beter ( lekkerder ) in zijn/haar vel te komen zitten, dan heb je onder andere ook nog nog de variant : ‘respect en eigenwaarde’ die uiterst belangrijk zijn om te kunnen ervaren, net als ‘zelfliefde’ ( best wel een beladen en moeilijk begrip voor de meeste mensen..) etc etc etc

Maar B: wanneer krijg je al dit soort zaken duidelijk voor jezelf en in kaart?
En moreover: hoe en wanneer kun je dat dan daadwerkelijk echt gaan voelen?

Mijns inziens gebeurt dat op het moment dat je je hart kunt ( weer gaat) openen.
Het hoofd mag uit zodat we weer kunnen gaan luisteren naar, en contact maken met ons hart.
Het hart is ( lijkt wel ) dichtgeslibd en we kunnen er niet meer bij, Het hart zit op slot en zou weer geopend moeten worden.

Als het ware zou het hart terug moeten kunnen naar de ‘fabrieksinstellingen’, zou je kunnen zeggen, en alle ‘ondertussen opgebouwde geconditioneerde lagen’ rondom het hart zouden er af moeten of in ieder geval ; zoveel mogelijk verminderd moeten worden.

Hoe ongelooflijk gaaf zou dat zijn?

Wat helpend is in deze zijn asana’s (yogahoudingen) met hartopeners variërend van o.a de lage lunch, heldenhouding 1 en 2 , de brug, de kameel, de oosterse strekking, de boog, de tafel, het halve wiel, of simpelweg de Supta Baddha Konasana ( de dalende gebonden hoek , je ligt op je rug met je hart omhoog/ op een bolster of blok of een opgerolde handdoek tussen je schouderbladen, en je zorgt ervoor dat je borst ten opzichte van je schouders iets omhoog wordt geduwd) maar hetgene wat het meest helpend is tijdens al dit soort houdingen ( en om er in te komen en vooral te blijven ?) is weer de adem...jaja...ik weet het...ik ga het weer over de adem hebben , kort weliswaar deze keer, omdat het zooo enorm belangrijk is. Alleen tijdens een echt goede en bewuste uitademing/ ontspanning ( loslaten van spanningen) kunnen we dieper en beter in een houding komen en dus beter gaan voelen.

Hoe beter we ademen, hoe beter we weer kunnen gaan voelen, en hoe meer we dus weer ons hart kunnen openen ( en contact maken met onszelf en anderen) , want goed ademen maakt ook endorfine aan, een gelukshormoon, een natuurlijke ‘feel good drug’.
Dus je helpt jezelf enorm door goed en bewust te ademen omdat je dan weer beter kunt voelen wat je echt nodig hebt, dus je zet jezelf weer aan als het ware!

Hoe beter en bewuster je ademt, hoe meer blokkades en spanningen er zullen verminderen, er zal minder anxiety stress en verkramptheid zijn , het leidt tot meer inzicht, creativiteit en oplossingsgericht denken. Het hoofd hoeft daardoor minder onnodige overuren te maken , en we komen dus ( weer) derhalve meer in contact met onze intuitie; en daardoor kunnen we ondermeer onze zelfreflectie verbeteren zodat je je hart weer kunt bereiken.
En hoe meer je met jezelf kunt reflecteren, hoe beter je weet wat je nodig hebt.

Duss lieve yogi’s; ik wens jullie allen een supergoed nieuwjaar, op naar nieuwe kansen, nieuwe rondes en nieuwe keuzes en laat de adem de gids zijn!

Merry Christmas, Namaste, and a Breathfulness Happy 2019!

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

November 2018 / Adem

Hallo Allemaal    

Waarom beoefenen we Yoga ?  dat wordt mij vaak gevraagd.
Daar kunnen we heel lang over praten  maar onderstaande tekst verwoord het o.a eigenlijk erg mooi vandaar dat ik dit jullie graag wil meegeven.

Elke dag een hart opener zou je kunnen vergelijken met een eye opener, wanneer je beter gaat voelen kun je ook beter observeren en kijken.

Hartopeners zijn heel effectieve houdingen om spanning in je borst, schouders en buik los te maken en je hart chakra in balans te brengen. Ze helpen je om je hart open te stellen en stimuleren een gevoel van liefde, meedeleven en vrijgevigheid en helpen om je emoties beter te kunnen voelen en balanceren.

Door regelmatige beoefening van heupopeners laat je de spanning in je bekken maar ook emotionele spanningen en blokkades los.

En dit is allemaal waar en leuk en aardig en klinkt geweldig etc etc etc etc maar hoe doen we dat dan?
We gaan in een houding staan, zitten of liggen, wringen onszelf in allerlei ingewikkelde bochten soms, voelen allerlei spieren waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden,  maar hetgeen wat het nu echt mogelijk maakt om in een bepaalde yoga houding ( asana) te komen is de adem.

En daarom zeur ik ook altijd eindeloos en oeverloos voort over de adem, want de ademspieren ( het middenrif en de tussenribspieren) zijn de belangrijkste spieren van het lichaam.
En we negeren ze meestal volkomen, sterker nog we nemen het voor lief dat we ademen maar we trainen onze ademspieren niet wat heel raar en opmerkelijk is eigenlijk omdat we alle andere spieren ook graag getraind zien, waarom dan niet de ademspieren?

We  ademen nauwelijks...onze adem staat vnl op slot of zit hoog in de longen/ borst waardoor we voortdurend een opgejaagd onrustig gevoel hebben. De longcapaciteit wordt zelden volledig benut en we zijn ons er doorgaans niet bewust van.  

Wanneer we echt goed en voluit en met passie gaan  inademen , en de inademing staat voor toelaten,  ontstaat er niet alleen ruimte ( de borstkas zet letterlijk uit) maar komt er ongelooflijk veel zuurstof en nieuwe energie naar alle spieren, vezels, gewrichten, pezen, cellen, bloedbanen, huid etc etc etc van het omhulsel/ huis daarom heen;  en dat is ons lichaam.
De inademing is altijd de toekomst, nieuwe rondes , nieuwe kansen en het is altijd weer nieuw en spannend, het is exicting de volgende inademing!
De inademing hebben we nodig om ruimte te kunnen maken voor de  uitademing die zorgt voor ontspanning in het lichaam ( en dus ook in het hoofd). De in- en uitademing hebben elkaar dus nodig.

Wanneer we echt goed en voluit en met passie gaan uitademen , en de uitademing staat voor  losaten,  ontstaat er direct een werkelijk echt goede ontspanning in het lichaam, het letterlijk loslaten van spanningen en dat kunnen allerlei soorten spanningen zijn, variërend van fysieke ( spier) spanningen tot bijv  emotionele, mentale of  sociale spanningen. De uitademing is altijd direct ( terwijl je uitademt) de verleden tijd,  en komt nooit meer terug, je kunt hem beschouwen als het ware als een afvalstof, de uitademing heeft zijn functie gehad.
Het fijne van echt goed uitademen ( en je moet toch uitademen, dus doe het dan ook goed) is dat we weten dat het de verleden tijd is, dat het staat voor loslaten dus laat dan ook heel bewust los, ( je kunt hem toch niet vasthouden) en laat tegelijktijdig dan ook alles los wat jou niet langer dient, wat je niet langer kunt of wilt gebruiken, waar je niet langer prijs opstelt en alles wat verder niet helpend voor je is.

Je helpt jezelf enorm door goed te gaan ademen ( versterkt o.a ook focus en balans) , het zorgt voor een gevoel van vrijheid, tevredenheid, openheid, er komt letterlijk ruimte,   en je voelt je over het algemeen een stuk rustiger en zekerder zowel fysiek als mentaal. Ook je hart vaart er wel bij want je gaat jezelf dus beter, opgeluchter en contenter voelen.

Yoga staat voor loslaten, en we kunnen loslaten wanneer we blokkades kunnen opheffen in ons lichaam en dus ook in ons hoofd.
Wanneer daar ruimte kan ontstaan kunnen we oude patronen/ denkwijzes/ terugkerende gedachtes die ons niets brengen etc loslaten en ontstaat er ruimte voor nieuwe zaken.
Doordat we Yoga beoefenen met de adem,  creeëren we  dus ook ruimte in de adem.

Je zou ook kunnen zeggen: Yoga leert de geest , het gevoel en het lichaam te beheersen om daarmee de verbinding met jezelf te kunnen bereiken en de adem is onze gids , de adem leidt!

KEEP COMING BACK!

Namaste
Wilma