Vinyasa Yoga Nieuwsbrief

Hallo Allemaal

‘Waarom beoefenen we Yoga’ ? , dat wordt mij vaak gevraagd.
Daar kunnen we heel lang over praten  maar onderstaande tekst verwoord het o.a eigenlijk erg mooi vandaar dat ik dit jullie graag wil meegeven.

Elke dag een hart opener zou je kunnen vergelijken met een eye opener, wanneer je beter gaat voelen kun je ook beter observeren en kijken. ?

Hartopeners zijn heel effectieve houdingen om spanning in je borst, schouders en buik los te maken en je hart chakra in balans te brengen. Ze helpen je om je hart open te stellen en stimuleren een gevoel van liefde, meedeleven en vrijgevigheid en helpen om je emoties beter te kunnen voelen en balanceren.

Door regelmatige beoefening van heupopeners laat je de spanning in je bekken maar ook emotionele spanningen en blokkades los.

En dit is allemaal waar en leuk en aardig en klinkt geweldig etc etc etc etc maar hoe doen we dat dan?
We gaan in een houding staan, zitten of liggen, wringen onszelf in allerlei ingewikkelde bochten soms, voelen allerlei spieren waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden,  maar hetgeen wat het nu echt mogelijk maakt om in een bepaalde yoga houding ( asana) te komen is de adem.

En daarom zeur ik ook altijd eindeloos en oeverloos voort over de adem, want de ademspieren ( het middenrif en de tussenribspieren) zijn de belangrijkste spieren van het lichaam.
En we negeren ze meestal volkomen, sterker nog we nemen het voor lief dat we ademen maar we trainen onze ademspieren niet wat heel raar en opmerkelijk is eigenlijk omdat we alle andere spieren ook graag getraind zien, waarom dan niet de ademspieren?

We  ademen nauwelijks...onze adem staat vnl op slot of zit hoog in de longen/ borst waardoor we voortdurend een opgejaagd onrustig gevoel hebben. De longcapaciteit wordt zelden volledig benut en we zijn ons er doorgaans niet bewust van. 

Wanneer we echt goed en voluit en met passie gaan  inademen , en de inademing staat voor toelaten,  ontstaat er niet alleen ruimte ( de borstkas zet letterlijk uit) maar komt er ongelooflijk veel zuurstof en nieuwe energie naar alle spieren, vezels, gewrichten, pezen, cellen, bloedbanen, huid etc etc etc van het omhulsel/ huis daarom heen;  en dat is ons lichaam.
De inademing is altijd de toekomst, nieuwe rondes , nieuwe kansen en het is altijd weer nieuw en spannend, het is exicting de volgende inademing! ?
De inademing hebben we nodig om ruimte te kunnen maken voor de  uitademing die zorgt voor ontspanning in het lichaam ( en dus ook in het hoofd). De in- en uitademing hebben elkaar dus nodig.

Wanneer we echt goed en voluit en met passie gaan uitademen , en de uitademing staat voor  losaten,  ontstaat er direct een werkelijk echt goede ontspanning in het lichaam, het letterlijk loslaten van spanningen en dat kunnen allerlei soorten spanningen zijn, variërend van fysieke ( spier) spanningen tot bijv  emotionele, mentale of  sociale spanningen. De uitademing is altijd direct ( terwijl je uitademt) de verleden tijd,  en komt nooit meer terug, je kunt hem beschouwen als het ware als een afvalstof, de uitademing heeft zijn functie gehad.
Het fijne van echt goed uitademen ( en je moet toch uitademen, dus doe het dan ook goed) is dat we weten dat het de verleden tijd is, dat het staat voor loslaten dus laat dan ook heel bewust los, ( je kunt hem toch niet vasthouden) en laat tegelijktijdig dan ook alles los wat jou niet langer dient, wat je niet langer kunt of wilt gebruiken, waar je niet langer prijs opstelt en alles wat verder niet helpend voor je is.

Je helpt jezelf enorm door goed te gaan ademen ( versterkt o.a ook focus en balans) , het zorgt voor een gevoel van vrijheid, tevredenheid, openheid, er komt letterlijk ruimte,   en je voelt je over het algemeen een stuk rustiger en zekerder zowel fysiek als mentaal. Ook je hart vaart er wel bij want je gaat jezelf dus beter, opgeluchter en contenter voelen.

Yoga staat voor loslaten, en we kunnen loslaten wanneer we blokkades kunnen opheffen in ons lichaam en dus ook in ons hoofd.
Wanneer daar ruimte kan ontstaan kunnen we oude patronen/ denkwijzes/ terugkerende gedachtes die ons niets brengen etc loslaten en ontstaat er ruimte voor nieuwe zaken.
Doordat we Yoga beoefenen met de adem,  creeëren we  dus ook ruimte in de adem.

Je zou ook kunnen zeggen: Yoga leert de geest , het gevoel en het lichaam te beheersen om daarmee de verbinding met jezelf te kunnen bereiken en de adem is onze gids , de adem leidt!

KEEP COMING BACK!

Namaste
Wilma